Vår historie
Høsten 2021 ble Yve AS etablert, da Kraftriket og Polar Kraft besluttet felles eierskap.
Ideen var at de to sterke merkevarene skulle slå sammen sine strømsalgsvirksomheter for å kunne tilby kundene nye og forbedrede konsepter, produkter og tjenester. Yve er i dag en nasjonal aktør innen energi, teknologi, tjenesteutvikling og bærekraft. Konsernet er eier av fire sterke merkevarer: Kraftriket, Polar Kraft, Smart Energi og Ustekveikja Energi, som samlet har nærmere 250 000 kunder over hele landet.
Første eiermøte i 2020
Den første dialogen på eiernivå kom på pass da eierne i Polar Kraft holdt et innlegg på et seminar tilbake i 2020. Her deltok også representanter fra styret i Kraftriket, forteller administrerende direktør i Yve, Anders Kvamme, som på daværende tidspunkt var daglig leder i Kraftriket.
Både Polar Kraft og Kraftriket likte ideen om felles eierskap, men hvordan dette skulle foregå og hvilken modell vi skulle jobbe ut ifra, måtte komme på plass. Vi besluttet å snakke mer sammen høsten 2020, og dialogen mellom eierne fortsatte inn i vinteren. Dette var midt under covid 19-pandemien, så det ble derfor ingen fysiske møter på oss. Alt av møtevirksomhet foregikk på Teams, forteller Kvamme.
Planene skjøt fart i 2021. Samtidig startet strømkrisen for alvor i Europa, og flere faktorer bidro til en drastisk økning i energiprisene. Med økt konkurranse i markedet så eierne et økende behov for å tilby kundene nye konsepter, produkter og tjenester. Ved å knytte to sterke selskaper fra nord og sør sammen, stilte de to merkevarene langt sterkere i markedet.
Viktig å opprettholde merkevarene
Eierne av Kraftriket og Polar Kraft ble raskt enige om å opprette en modell som egnet seg for ombordstigning også for nye selskaper. Kvamme forteller om en klar vekststrategi som har vært på plass fra første stund.
Kraftriket, som jeg kom fra, hadde vært gjennom flere fusjonsprosesser tidligere, først da Ringerikskraft og Valdres Energi ble sammenslått. Den samme historien hadde Polar Kraft, som tidligere besto av strømsalgsvirksomhetene Lofotkraft, Nordkraft og SKS Salten Kraftsamband. Begge merkevarene hadde positive erfaringer med sammenslåing og oppkjøp av diverse kundeporteføljer.
Sammenslåingen man sto overfor denne gangen var riktignok litt annerledes, da det dreide seg om to hver for seg sterke merkevarer, sier Kvamme, og forklarer:
- Det var viktig for oss å opprettholde disse merkevarene. Dette siden merkevaren Polar Kraft hadde sterkt nordnorsk fotfeste, og det samme var gjeldende for Kraftriket i sør.
- Hva vil du si var den viktigste milepælen i denne prosessen?
- Det er uten tvil da vi var i mål med forhandlingene, og felles eierskap var et faktum for Kraftriket og Polar Kraft. Dette skjedde i mai 2021.
Felles navn, visjoner og verdier
Å yve betyr å vokse og utfordre. Selskapsnavnet til den nye virksomheten kom på plass etter en idémyldringsprosess med flere involverte. Kvamme forteller at man i samråd med rådgivere jobbet seg frem til selskapsnavnet Yve, men at flere andre navnealternativer også ble diskutert.
Vi var flere som likte navnet Yve. Det er enkelt, men samtidig med en viktig betydning i denne sammenhengen: Vi skal vokse og gro - og være fremoverlente. Det måtte bli Yve.
Yves visjoner og verdier ble utarbeidet i den samme etableringsprosessen. Ifølge Kvamme var det ikke vanskelig å komme til enighet. Kraftriket og Polar Kraft hadde delt den samme røde tråden hele veien – der blant annet lokal tilhørighet sto sterkt.
Man landet på verdiene troverdig, nær og ambisiøs. Troverdig, fordi man skal være en transparent aktør som gir trygghet for kunden i en ellers utfordrende bransje. Nær, fordi det skal være enkelt å stikke innom sin strømleverandør dersom man lurer på noe - og man skal ha gode rådgivere lett tilgjengelig. Ambisiøs, fordi man har et klart vekstmål - og for at Yve vil markere seg tydelig som aktør nummer tre i strømbransjen.
Visjonen til Yve er å levere morgendagens løsninger for kundenes energibehov. Dette betyr blant annet at Yve jobber for å akselerere det grønne skiftet gjennom leveranse av grønnere energi i form av produkter og tjenester som gjør det enklere for forbrukerne å ta miljøvennlige valg.
Nye selskaper må passe inn
To store transaksjoner ble en realitet i årene som fulgte: Smart Energi ble en del av Yve-konsernet i 2023, og Ustekveikja Energi i 2024.
Ved at ytterligere selskaper har kommet til, er Yve også blitt styrket med nye funksjoner og medarbeidere som per i dag tilbyr fagekspertise til datterselskapene. Felles funksjoner gjør at datterselskapene kan møte nye kundebehov på en effektiv og økonomisk bærekraftig måte. Det meste av daglige utfordringer kan også løses internt i konsernet, og man har i liten grad behov for å kjøpe eksterne tjenester.
Yve har vokst seg til å bli en effektiv organisasjon rigget for vekst, men det er riktignok ikke alle aktører som er aktuelle for Yve, medgir Kvamme:
- Vi bruker ikke krefter på selskaper som ikke passer inn i vår forretningsstrategi. Vi går derimot gjerne i dialog med lokale og regionale virksomheter som deler de samme interessene som oss. Vi er opptatt av å utvikle en sterk og effektiv desentral organisasjon.
- Hva er du mest stolt av at Yve har oppnådd?
Jeg er stolt av hele reisen vi har hatt, og av veksten vi har hatt. Vi har per nå samlet fire sterke merkevarer, bygget en sterk organisasjon, og samtidig levert gode resultater i et krevende marked. Det er en sterk prestasjon.
Prioriterer satsinger som gir kundeverdi
Anders Kvamme roser medarbeiderne i Yve-organisasjonen, både i mor- og datterselskapene, som stadig er med på Yves endringsreise. Konsernsjefen opplever medarbeiderne som mer enn villige til å ta utfordringer på strak arm.
- Vi har flinke folk i Yve som evner å levere gode resultater, til tross for at det stadig skjer noe nytt i forretningen vår. Samtidig må vi erkjenne at vi ikke på langt nær er ferdige med Yve-reisen.
- På hvilken måte?
- Vi kommer til å ta mange nye steg fremover, og medarbeiderne våre kommer til å drive gjennom mange nye endringer. Det er fint å se at medarbeiderne våre, som har kommet sammen fra ulike virksomheter og landsdeler, leverer, og at så mange er åpne for å jobbe med nye arbeidsoppgaver etter hvert som nye behov melder seg i konsernet. I Yve prioriterer vi satsinger som gir god kundeverdi, og vi er glade for at våre ansatte er med oss på denne reisen, avslutter Kvamme.